Kickstart omsætningen på dit nyhedsbrev – 10 tips til dit nyhedsbrev

Hæv omsætningen på dit nyhedsbrevTil daglig har jeg ansvaret for nyhedsbrevet hos Cykelpartner.dk, og i 2013 er der blevet arbejdet rigtig meget med vores nyhedsbrev. Det er lykkedes os at firedoble omsætningen på vores nyhedsbrev i 2013 i forhold til 2012. I dette indlæg vil jeg fortælle om nogle af de ting vi har arbejdet med og give dig nogle tips til hvordan du kan hæve omsætningen på dit nyhedsbrev. Mit udgangspunkt i dette indlæg er nyhedsbreve for webshops, men der er tips og tricks at hente for alle.

1. Send nyhedsbreve

Hvis du ikke allerede sender nyhedsbreve, så se at komme i gang! Stop alt du har gang i og send dit første nyhedsbrev med dette samme, du kan komme tilbage og læs videre, når du har sendt det. Sender du allerede nyhedsbreve, så send flere.

Danske virksomheder sender generelt alt for få nyhedsbreve. Der er meget omsætning at hente, bare ved at sende oftere. Hvor ofte du skal sende afhænger af branche, målgruppe og dine produkter. Du er nødt til at prøve dig frem, for at finde det rette interval at udsende i. Vi sender en gang om ugen, det synes vi, virker for os.

2. Statistik er alt

Når du sender nyhedsbreve, så sørg for at få dit nyhedsbrevssystem og dine nyhedsbreve sat op, så alle links indeholder utm koder. Når alle links indeholder utm koder, kan du følge trafik og omsætning direkte i Google Analytics. For at kunne følge 100 % med i din udvikling og sætte dig mål, er du nødt til at have præcise tal for din omsætning på nyhedsbreve.

I Analytics har vi en rapport, der viser omsætningen nyhedsbrev for nyhedsbrev, så vi ved præcist hvad hvert nyhedsbrev har omsat for. På den måde bliver det meget tydeligt hvilke nyhedsbreve, der har virker og hvilke der ikke var gode nok.

Når vi kigger på vores statistik, er det helt ned på individuelle nyhedsbreve. Det giver os mulighed for at præcis hvad der virker.

Når vi kigger på vores statistik, er det helt ned på individuelle nyhedsbreve. Det giver os mulighed for at præcis hvad der virker.

Pointen er: Sørg for at du kan se din omsætning helt ned på individuelle nyhedsbreve, så kan du få meget mere ud af din statistik.

3. Sæt dig mål – og flyt dem

For at få succes med dit nyhedsbrev, er du nødt til at sætte dig nogle mål. Sæt dig ned og beslut dig for hvad du ønsker at omsætte for på dit nyhedsbrev og skriv det ned. Så snart det er på papir, er det et mål du rent faktisk mener. Når du har en fornemelse om du når dit mål, så flyt det, ellers kommer du bare til at hvile på laurbærrene og udnytter ikke det fulde potentiale for din nyhedsbrevsliste.

Hver mandag morgen kigger jeg på vores statistik over omsætningen på vores nyhedsbrev. Jeg ser hvordan det er gået i løbet af den seneste uge, men vigtigst af alt, så kigger jeg på vores mål og hvor langt vi er nået. Jeg udregner et estimat af den forventede omsætning i år, ved at sige:

(omsætning i år / antal dage gået i år) x 365 = forventet omsætning

Hvis den forventede omsætning er højere end målet for året, så er mit mål for lavt og det skal hæves med det samme.

Fire gang i 2013, har jeg måtte ændre målet for omsætningen, det har medført jeg har måtte arbejde endnu hårdere for at nå målet. Resultatet er vi i 2013 har firedoblet vores omsætning på vores nyhedsbrev sammenlignet med året før.

Sæt dig mål og vær parat til at ændre dem, så snart de er inden for rækkevide, så er der hele tiden noget at arbejde på.

4. Fokuser på det vigtige – hint: Det er ikke åbningsrater eller klikrater

Af de tal jeg kigger på i min statistik for nyhedsbreve, er åbningsrate den jeg tillægger mindst værdi(når man udelukkende kigger på den alene). Se bare denne splittest på titel:

En test med 2 forskellige titler som havde cirka samme åbningsrate  - men var de lige gode?

En test med 2 forskellige titler som havde cirka samme åbningsrate – men var de lige gode?

“Klar, parat – skolestart” – åbningsrate: 30,61 %
“Få en gratis smagsprøve..” – åbningsrate på: 31%

Konklusion, hvis man kigger på åbningsrate: De var lige gode

Men.. Hvad fik vi ud af det? For åbningsraten giver ikke mad på bordet:
“Få en gratis smagsprøve..” omsatte for det dobbelte af “Klar, parat – skolestart”.

Så husk at kigge på andet end bare åbningsraten. Som jeg plejer at sige:
Åbningsrate er gud, men bundlinje har magten.

5. Vær personlig

Det er et MUST at dine nyhedsbreve har en personlig afsender og en e-mailadresse der rent faktisk kan svares tilbage på. Når jeg sender et nyhedsbrev er afsenderen “Søren fra Cykelpartner.dk” – altså et rigtig menneske og ikke en eller anden server der står i en kælder et sted og brager e-mails afsted. Folk kan trykke besvar i deres e-mail klient og deres besked ryger direkte ind vores indbakke. Alt andet end det, er bare ikke godt nok.

I din tekst skal du også være personlig. Fortæl om dig selv og din virksomhed. Nyhedsbreve skal ikke bare indeholde salgsmateriale, det skal også være din direkte kommunikationslinje til dine ambassadører. Udnyt muligheden og fortæl dine kunder, hvorfor din virksomhed er den bedste på sit felt.

Hvis du er personligt så lærer dine kunder dig endnu bedre at kende, og de får endnu mere lyst til at fortælle venner og familie, hvor fantastisk du er. Hvis dine modtager føler de kender dig, din virksomhed og dine medarbejder, og synes i gør et godt job, så skal de nok dele det.

Vi forsøger at være personlige i vores nyhedsbreve - derfor bliver alle nye medarbejder også præsenteret i nyhedsbrevet.

Vi forsøger at være personlige i vores nyhedsbreve – derfor bliver alle nye medarbejder også præsenteret i nyhedsbrevet.

En af de ting vi blandt andet deler med vores modtagere er nye medarbejder. Når vi får en ny medarbejder, er der en lille tekst om personen, et billede og en velkomst med i vores nyhedsbrev. Vi laver i samme omgang et opslag på Facebook, og henviser folk til at like det, for at byde medarbejderen velkommen.

Del personlige historie og dagligdagens små øjeblikke og du får et stærkt bånd til dine modtagere.

6. Test, test og test

Der er kun en måde at finde ud af hvad der virker for lige præcist dit nyhedsbrev, og det er ved at prøve dig frem. Hvis du får en god idé eller ser nogle andre der har lavet et godt nyhedsbrev, så prøv det af på din liste eller et segment af din liste. Du skal ikke være bange for at prøve noget nyt, og du skal være parat til at teste noget uden du er helt sikker på at det vil virke.

Det værste der kan ske ved at teste(så længe du naturligvis overholder lovgivningen) er folk afmelder dit nyhedsbrev og det dør du ikke af.

7. Græd ikke over afmeldinger

Lad være med at bruge for meget tid og energi på folk der afmelder sig dit nyhedsbrev, uanset hvad du gør, så undgår du dem aldrig. Brug hellere tiden på, at skrive nyhedsbreve, til dem der rent faktisk gerne vil modtage dit nyhedsbrev.

Vi har en holding om, at hvis vi ikke mister 0,5 % af vores modtagere når vi sender et nyhedsbrev, så har vi ikke været aggressive nok. Jeg mener det skal være rigtig nemt at afmelde sig et nyhedsbrev, man får intet ud af at besværliggøre processen ved at kræve bekræftelse, login eller andet tosset. Har folk først taget beslutningen om at de ikke ønsker nyhedsbrevet, så får man alligevel intet ud af dem mere. Hos os, bliver du afmeldt så snart du klikker på afmeld i et af vores nyhedsbreve. Når man er afmeldt, giver vi modtageren mulighed for at fortælle os hvor de har valgt at afmelde sig. Det er en rigtig god måde at indsamle vigtige input på.

Afmelding skal være nemt, man får intet ud af at besværliggøre  processen.

Afmelding skal være nemt, man får intet ud af at besværliggøre processen. Hos os bliver man afmeldt så snart man klikker afmeld. “Hjælp os med at blive bedre” – er en god måde at indsamle vigtige input om ens nyhedsbrev.

I december måned 2013 var vi aggressive, vi sendte nemlig et nyhedsbrev hver eneste dag fra den 1. til den 24. Vi var fra start klar over det ville komme til at koste nyhedsbrevsmodtagere, men havde også en forhåbning om det kunne give rigtig god omsætning.

Ved at sende nyhedsbreve hver dag i december mistede vi 7 % af vores samlede mængde af modtagere, det lyder voldsomt, men jeg har kigget nærmere på hvem vi har mistet.

Af dem der afmeldte vores nyhedsbrev i december havde 4,5 % købt noget efter at have modtaget et nyhedsbrev fra os. For dem der fortsat er på vores liste, er tallet 14 %
Der viser tydeligt at dem vi mistede, var af dårligere kvalitet end resten af listen.

Så i stedet for at græde over at have mistet 7 % af vores modtagere, klappede vi i hænderne, december blev nemlig vores bedste måned nogensinde for vores nyhedsbrev!

8. En god titel er ikke nok

Vil du have en god åbningsrate på dit nyhedsbrev, så bare sørg for at bruge udtryk som “tilbud”, “gratis”, “testvinder”, “halv pris”, “sidste chance”, osv i din titel. Men som jeg var inde på tidligere, så er åbningsraten ikke meget værd, hvis den ikke leder til salg.

Folk modtager så mange e-mails hver eneste dag, at de ofre meget lidt tid på hver. Pas på du ikke laver en titel der er “for god”, du risikerer at dit indhold skuffer og modtageren scroller videre til næste e-mail.

Du har så kort tid til at overbevise modtageren om din e-mail er relevant og spændende, så udnyt tiden og start dit budskab allerede i titlen. Brug titlen til at fortælle hvad du vil have modtageren til at gøre, i stedet for at oversælge bare for at få dem til at åbne nyhedsbrevet.

9. Se hvad er virker – og gør det igen

Fra tid til anden vil du få lavet et nyhedsbrev som sidder lige i skabet og performer rigtig godt. Så er det vigtigt at notere det, så du kan afprøve det igen. Har du fået lavet noget indhold der virkede rigtig godt, så skal du ikke være bange for at bruge det igen. Der kommer løbende nye modtagere til din liste, nogle falder fra og andre glemmer hvad du har skrevet, så hvis du har noget indhold du ved der tidligere har virket rigtig godt, så prøv at sende det igen.

Vi har en et nyhedsbrev der omhandler punkteringer og hvordan man undgår dem, det nyhedsbrev(med meget få variationer) har vi sendt ud 3 gange, og jeg har allerede planlagt det skal ud 2 gange mere i 2014. Hvorfor? Fordi jeg ved det virker rigtig godt og giver gode salg hver gang. Får du lavet noget genialt indhold, så genbrug det.

10. Nu virker dit nyhedsbrev – så skal du bare have flere modtagere

Når du har fået godt gang i dit nyhedsbrev, har fået det skemalagt og du begynder at få lavet nogle kampagner der virker, vil du hurtig indse at du med flere modtagere kan sælge endnu mere. En vigtig faktor for at hæve din omsætning er ganske simpelt at skaffe flere modtagere. Sørg for at have en signup form let tilgængelig på dit websitet og opfordrer gerne folk til at tilmelde sig dit nyhedsbrev i dit checkud-flow. Efter et gennemført køb, kan du også med fordel foreslå kunden at tilmelde sig dit nyhedsbrev. Når det er på plads, så har du det grundlæggende på plads, for at skaffe nye modtagere.

Mogens Møller har lavet et fantastisk værktøj du kan bruge til at skaffe flere nyhedsbrevsmodtagere, det hedder Twami og du kan finde det lige her.
Ganske kort er Twami en lille boks du kan sætte ind på din hjemmeside. Boksen indeholder et kort budskab og mulighed for at besøgende på din hjemmeside kan få adgang til noget, mod at de giver dig deres e-mail adresse. Twami kan f.eks. bruges i forbindelse med konkurrencer eller til at tilbyde dine besøgende en gratis guide eller andet godt indhold. Det smarte ved Twami er det er super effektivt til at opsamle nye modtagere.

En anden klassisk måde at få nye modtagere på er ved hjælp af konkurrencer. Du kan på dit websitet lave en konkurrence, hvor besøgende kan vinde ved at svare på et spørgsmål og give dig deres e-mailadresse. Præmien behøver ikke være ret stor, for at få folk til at tilmelde sig, jo større præmie jo flere deltagere. Når først konkurrencen er lagt op, så er det bare med at skaffe noget trafik til den via dit website, dine sociale profiler osv. Selvom formålet med konkurrencen er at få nye modtagere på dit nyhedsbrev, så husk også at sende den ud i dit nyhedsbrev. Det giver god værdi for de modtagere du allerede har og de vil sikkert dele konkurrencen med venner og familie.

En ny måde at skaffe nye  modtagere på, er konkurrencer. Denne konkurrence afholdte vi i december - den gav 750 nye modtagere til vores nyhedsbrev.

En ny måde at skaffe nye modtagere på, er konkurrencer. Denne konkurrence afholdte vi i december – den gav 750 nye modtagere til vores nyhedsbrev.

Når du begynder arbejdet med at skaffe flere modtagere, så er det rigtig vigtigt at teste kvaliteten af de nye modtagere. Modtagere opsamlet i forbindelse med konkurrencer, kan være af dårligere kvalitet end dem du ellers får på din liste. Jeg vil derfor anbefale dig at teste disse modtagere ved at se hvor godt de performer omsætningsmæssigt i forhold til dem du allerede har på din liste.

11. BONUS-TIP: Værsgo, her er en kampagne jeg ved der virker

Dette er en idé jeg tidligere har afprøvet og som jeg har gode erfaringer med. Du har uden tvivl modtagere på dit nyhedsbrev, som ikke har handlet hos dig længe. Det er min erfaring at det er nemmere at få tidligere kunder til at handle igen, da de allerede kender dig, din shop og dit udvalg. Alt det kræver for at få dem til at hive Dankort op af lommen er en lille gave.

Det du skal gøre for at få aktiveret tidligere kunder på din nyhedsbrevsliste er:

Find alle modtagere på din nyhedsbrevsliste der tidligere har handlet os dig, men som ikke har lagt en ordre indenfor de sidste 3 eller 6 måneder. Disse modtagere sender du et kort nyhedsbrev, hvor du skriver du savner dem. I nyhedsbrevet ligger du en rabatkode og skriver det er en gave til dem.

Sådan så vores Vi savner dig kampagne ud. Simpel, men utrolig effektivt

Sådan så vores Vi savner dig kampagne ud. Simpel, men utrolig effektiv.

Jeg har efterhånden set rigtige mange webshops og tjenester gøre det, og det er der en god grund til. Det virker nemlig rigtig godt.

Dette nyhedsbrev fik mig tilbage som kunde hos Spotify, har du mulighed for at gøre noget lignende med dit nyhedsbrev?

Dette nyhedsbrev fik mig tilbage som kunde hos Spotify, har du mulighed for at gøre noget lignende med dit nyhedsbrev?

Spotify har brugt præcis samme idé i deres mailkampagne. Gæt hvem der fik en måned gratis og betalte fuld pris i måneden efter – Yep mig, så deres nyhedsbrev virkede.

OBS: Denne idé indholder brugen af rabat, dermed ikke sagt rabat eller tilbud er et krav for at lave en god kampagne. Man kan sagtens lave et godt nyhedsbrev uden et eneste tilbud, der performer fantastisk. Vores nyhedsbreve indeholder sjældent tilbud eller rabatter, det er ikke nødvendigt, for at sælge.

Nu er det din tur

Hvis du har læst så langt som her til, så håber jeg du har fået noget ud af det, så du kan få omsætningen til at stige på dit nyhedsbrev. Har du nogle kommentarer eller et par gode tips, så smid gerne en kommentarer på dette indlæg.

Jeg synes allerede nu du skal gå i gang med dit næste nyhedsbrev eller sætte tid af i kalenderen. Det eneste du mister ved at vente, er omsætning.

Vil du gerne have mere af denne slags?

Jeg vil gerne blive bedre til at dele ud af den viden, jeg efterhånden synes jeg har opnået når det kommer til e-handel og hvad dertil hører. Til det har jeg brug for din hjælp, alt jeg mangler er nemlig motivation. Så tilmeld dig mit nyhedsbrev, så lover jeg at, give besked når jeg har skrevet mere af min viden ned på blogformat. Hver eneste ny tilmelding, giver en lille potion ekstra motivation, så det er bare med at få dig skrevet på.

Nyhedsbrev
Tilmeld dig mit nyhedsbrev, og modtag en mail, når jeg har noget på hjerte.
* = Obligatorisk felt
Share Button
Udgivet i E-handel, Marketing, Nyhedsbreve
8 kommentarer til “Kickstart omsætningen på dit nyhedsbrev – 10 tips til dit nyhedsbrev
  1. Super indlæg Søren! Kom gerne med flere tips!

  2. Halfdan Timm siger:

    Lækkert at se en af byens spidser dele ud – tak for det! Mere af det!

  3. Michael Knudsen siger:

    Fedt indlæg.
    Kunne være rigtig fedt hvis du også ville dele din tilpassede analytics rapport?
    Altså ikke dine tal men så man kan opsætte en rapport magen til din, i sin egen analytics.

  4. Lise Andersen siger:

    Super lækre tips. Dem må der gerne komme flere af

  5. Det er lækre detaljer du deler, tak! – vi har i 2013 selv fokuseret på old school nyhedsbreve for flere af vores kunder og det giver gode resultater. Jeg er lige glad med om det er old school for rykker vi omsætningen fra den kilde steg med 300% og hæver værdien af de besøgende fra nyhedsbrevene med 155% så er jeg en happy camper… Vi splittester i morgen tidlig personlig vs. brand generisk afsender 😉
    Håber vi ses – er du i København så kik forbi til kaffe!

  6. Hej Anders,

    Mange tak for din feedback og de rosende ord, det sætter jeg stor pris på.
    E-mails er totalt old school, men præcis: det virker.

    Jeg fik versionen med personlig afsender, hvilken vandt?

    Jeg lover jeg kigger forbi næste gang jeg er i København, jeres kaffe(og selskab) siger jeg ikke nej til 🙂

  7. Splittesten gik godt, men vi fik sendt den til for få modtagere -så resultatet ikke var så statistisk korrekt.. Men tester igen næste gang. Det tydede dog på, at den personlige var lidt bedre end den brand fokuserede 😉

    Vi ses – keep up the great work!

  8. Kasper siger:

    Fedt indlæg. Og kunne især ikke være mere enig i at statistik er vigtigt, så man kan se, om det man knokler med rent faktisk virker.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*